Fenntarthatóság: A Rolex megtöri a csendet
Példátlan lépésként a koronás márka nyilvánosságra hozta az aktuális fenntarthatósági jelentését, amelyet ezt megelőzően kizárólag csak belső használatra tartottak fenn. Még figyelemre méltóbb, hogy a márka, figyelembe véve történelmileg diszkrét kommunikációs politikáját, válaszolt olyan kérdésekre is egy olyan témában, amelyet a globális stratégiájának egyik fő pillérének tekint.
Annak megerősítésén túl, hogy pontosan 15.548 alkalmazottja volt 2024-ben, nehéz pontos adatokat szerezni a globális óraipar vitathatatlan vezetőjétől. A becslések szerint a teljesítménye rekord szintre emelkedett az iparág történetében, éves eladásai meghaladják a 10 milliárd svájci frankot, és a piaci részesedése körülbelül egyharmada az összes svájci óragyártásnak.
A márka tavaly elindította a www.rolex.org weboldalt és bevezette a Perpetual Planet kezdeményezést, amivel most először osztotta meg a fenntarthatósági jelentését a külső nyilvánossággal.
118 oldalon keresztül a ismerteti a ROLEX benne az erőfeszítéseit. Ennek az első nyilvános jelentésnek az összeállításához a Rolex életciklus-elemzést végzett termékei és azok hatása tekintetében – amely minden ESG értékelés alapja – lehetővé téve számára a hatás minimalizálását. „Mérjük az anyagok, folyamatok és szolgáltatások környezeti lábnyomát, amelyek szerepet játszanak az óragyártásunkban, a kapcsolódó termékekben és gyártási folyamatokban. Így jobban megérthetjük a fejlesztési lehetőségeket, és ennek megfelelően irányíthatjuk döntéseinket” – magyarázza Virginie de Meuron, a sajtó- és közkapcsolati vezető.
Az elkerülhetetlen állandó körforgás
A termékek életciklusának megvitatásakor elkerülhetetlenül felmerül a körforgás témája, mint kulcsfontosságú megközelítés a hatás csökkentésére. Hogyan építi be ezt a Rolex a küldetésébe? A jelentés az alábbi előzetes betekintéseket adja a 2023-as adatok alapján: „Háromféle nemesfém-forrást használunk: az ipari aranyat, amelyet a Rolex gyártási hulladékából nyerünk vissza (a teljes ellátás 70%-a) [a Rolex jelenleg az egyetlen óragyártó, amely rendelkezik ilyen visszanyerő rendszerrel, valamint saját öntödével]; az aranyat, amelyet ipari és kis léptékű bányákból nyernek (18%); valamint a megmaradt aranyat az óragyártásból és az elektronikai iparból (12%).”
A sajtókapcsolati vezető hozzátette: „Szélesebb értelemben az újrahasznosított anyagok és a gyártási maradékok jelentős lehetőséget kínálnak a Rolex számára a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében, amely egy 'anyag-elemzési' programot indított az újrahasznosítási lehetőségek felmérésére. Folyamatban lévő erőfeszítések célja, hogy a kőolaj-alapú elemeket más anyagokkal, például biológiai forrásból származó polimerekkel helyettesítsék. A cég emellett az újrahasznosítási és gyártási technológiák fejlesztésén is dolgozik, valamint közvetlen utakat alakít ki a gyártási hulladékok és nyersanyagok között. Továbbá, visszagyűjtjük a használt csomagolóanyagot, és zárt láncban visszaküldjük a beszállítókhoz, akik azt újrahasznosíthatják új csomagolás előállításához. Végül, a Rolex Certified Pre-Owned programján keresztül lehetőséget biztosítunk vásárlóinknak arra, hogy tanúsított eredetiségű használt órákat vásároljanak.”
Mi a helyzet az öko-dizájnnal?
Mi a helyzet az öko-dizájnnal?
A környezeti hatás csökkentése érdekében a termékek tervezésének újragondolására is szükség van. Hogyan kezeli ezt a Rolex? Ismét a jelentés ad szilárd példákat: „2020 óta a Rolex egy új bemutató doboz kifejlesztésén dolgozik, amely javított környezeti jellemzőkkel rendelkezik az órák végfelhasználóhoz történő szállításához. A doboz fő szerkezete fából készült (45%), míg különböző összetevői kartonból és formázott cellulózból (31%) készülnek, így az új bemutató doboz a kőolaj-alapú műanyag arányát 92%-ról mindössze 6%-ra csökkenti. Ez évente 500 tonnával csökkenti a műanyag mennyiségét. Az új, környezetbarát bemutató doboz bevezetése garantálja az üvegházhatású gázok kibocsátásának 50%-os csökkentését a teljes életciklusában.”
De Meuron azt is kiemeli: „Ezen kívül a Rolex svájci létesítményei és külföldi leányvállalatai környezeti tanúsítványokat kívánnak szerezni. A genfi Acacias telephely 2023-ban BREEAM In-Use tanúsítványt kapott. A jövőbeli Rolex telephely Bulle-ban, amelyet 2029-re terveznek, célul tűzte ki, hogy elérje a BREEAM kiemelkedő tanúsítványát, így ez lesz az első svájci ipari épület ezen a léptéken, amely megkapja ezt a rangos elismerést.”
A szén-dioxid-kibocsátás kompenzálásának fontos kérdése
A jelentés a szén-dioxid-kibocsátás kompenzálásáról is említést tesz, De Meuron pedig elmagyarázza a cég álláspontját: „Ma a Rolex számára az a prioritás, hogy csökkentse az üvegházhatású gázok kibocsátását a gyakorlataiban és az értékláncán keresztül. Ennek érdekében a cég szén-dioxid-lábnyom csökkentési célokat tűzött ki magának a Science Based Targets kezdeményezés (SBTi) alapján 2030-ig. Az üvegházhatású gázok (GHG) kibocsátásának korlátozására összpontosítva a Rolex nem fektet be szén-dioxid-kompenzációs projektekbe. A cég a legjobb gyakorlatot követi, miszerint először minimalizálja a kibocsátásokat, mielőtt kompenzálja az úgynevezett fennmaradó kibocsátásokat.”
A jelentés továbbá kijelenti: „A kereskedelmi tevékenységei részeként a Rolex magánrepülést is használ. A márka nemzetközi jelenléte, valamint üzleti tevékenységeinek növekedése és kezelése megköveteli az ilyen típusú utazásokat. A Rolex teljes mértékben kompenzálja az ilyen típusú utazásokkal kapcsolatos CO₂ kibocsátást tanúsított szén-dioxid-kreditek vásárlásával.”
De Meuron megjegyzi: „Ugyanakkor a márka számos projektet is támogat a Perpetual Planet kezdeményezésén keresztül. A Rolex azáltal, hogy támogatta a szenvedélyes embereket, akik mindent megtesznek a bolygónk jobb megértéséért, többek között hozzájárult a Rolex Enterprise Díjak révén 48 veszélyeztetett faj védelméhez, 33 millió fa ültetéséhez, és 32 jelentős ökoszisztéma megőrzéséhez, köztük 57 600 km² esőerdő védelméhez az Amazonas-medencében.”
A Rolex jelentése szerint jelentős csökkenést mutatott az összesített szén-dioxid-lábnyoma, amely 2021-ben 3,231 ktCO₂eq volt, és 2023-ra 1,996 ktCO₂eq-ra csökkent (szén-dioxid-egyenérték kilogrammban kifejezve), miközben az üvegházhatású gázok kibocsátásának 99%-a a Greenhouse Gas Protocol szerinti 3. szint alá esik. Kiemelendő, hogy ezen kibocsátások 88%-a nemes anyagokból származik, ezek közül a bányászott arany önállóan 89,5%-ot tesz ki (2023-ban). A cég ambiciózus 2030-as célokat tűzött ki (2021-es szintekhez képest): 42%-os csökkentés az 1-es és 2-es kategóriákban, valamint 25%-os csökkentés a 3-as kategóriában, összhangban a Párizsi Megállapodással.
Hogyan érte el a koronás márka ezt a jelentős csökkenést? A jelentés választ ad: „A lábnyomunk csökkenése 2022 és 2023 között elsősorban az aranybeszerzéssel kapcsolatos döntéseknek köszönhető (a bányászott arany vásárlásának egy részét a megmaradt arany váltja fel, a bányák paneljét emissziókban szegényebb források felé irányítjuk, valamint csökkentjük az összes vásárolt arany mennyiségét).”
De Meuron hozzáteszi: „A következő években a prioritás az SBTi céljaink elérése lesz. Ez konkrét intézkedésekkel válik lehetővé, mint például az energiahatékonysági megoldások alkalmazása, a nyersanyagok felelős beszerzése, a bányászott arany arányának csökkentése, az áramellátás fosszilis tüzelőanyagokról megújuló energiaforrásokra történő átállítása, hatékony gépek vásárlása, valamint a szállítás, mobilitás és csomagolás optimalizálása.”
A munkatársak bevonása
A gondosan megfogalmazott válaszok jól tükrözik a cég erős elkötelezettségét az ESG kérdések stratégiai prioritásként való kezelése iránt. Ezt erősíti meg Jean-Frédéric Dufour, a Rolex SA vezérigazgatója is, aki a 2023-as Fenntarthatósági Jelentésben így nyilatkozott: „A fenntarthatóság egy hosszú távú út, amelyre fel kell készülni, és amelyet minden nap képviselni kell. Ez egy olyan folyamat és kihívás, amely mindannyiunkat érint. Ez a téma prioritás a Rolex számára, mert a mi szintünkön képesek vagyunk nagyon kézzelfogható lépéseket tenni a környezet és a társadalom támogatása érdekében.”
A jelentés említi a „Climate Fresk” workshopok használatát is, amelyek széles körben elterjedt vállalati eszközök a fenntarthatósági kérdésekkel kapcsolatos tudatosság növelésére és a csapatok képzésére. Segítenek az aspirációk meghatározásában mind belsőleg, mind a végfelhasználók körében. De Meuron kifejti: „A tudatosság növelésére irányuló workshopjaik játékos és interaktív megközelítése, amely az IPCC-jelentések tudományos adataira épít, lehetővé teszi, hogy a különböző közönségek megértsék az éghajlatváltozással kapcsolatos kérdéseket, amelyek a Rolex fenntarthatóságának egyik kulcsfontosságú pillére. 2024-ben a cég minden vezetője és magas rangú vezetője részt vett a workshopon, amelyet a minden olyan Rolex munkavállaló számára is nyitottá tettünk, akik önkéntesen kívántak részt venni. Most egy átfogó képzési programot indítunk, amely a fenntarthatóság minden aspektusát lefedi, beleértve a társadalmi, környezeti és irányítási kérdéseket is.”
Ez az első nyilvános jelentés egy igazán erőteljes üzenetet küld az óragyártó iparágnak. A fenntarthatósági jelentések egyre fontosabbá válnak, a hatáscsökkentéseket most már abszolút értékekben mérik és nem pedig relatív intenzitásban, ezen már gyakorlatilag túllépve a vágyakozó „zöld” gondolkodáson. Igen, elérkezett az ideje a valódi cselekvésnek és átláthatóságnak. Szólt a ROLEX.